Noord-Beveland is aan de oost- en westzijde goed bereikbaar en ontsloten. Het op peil houden van de kwaliteit van de infrastructuur, waarmee Noord-Beveland goed en veilig bereikbaar en toegankelijk is en blijft, vormt een belangrijke waarde voor onze inwoners, bedrijven en gasten.
Infrastructuur
Noord-Beveland kent drie hoofdontsluitingswegen:
- Aan de oostzijde: de 1e Deltaweg (N256) verbindt Noord-Beveland met Schouwen-Duiveland en Goes.
- Aan de westzijde: de N57 die via de Oosterscheldekering de verbinding maakt met Schouwen- Duiveland en via de Veerse Gatdam toegang geeft tot Walcheren. Deze twee belangrijke verbindingswegen worden dwars over het eiland verbonden door de Oost-Westweg (N255). Op deze hoofdinfrastructuur takt een wegenstructuur aan die de lokale functie vervult.
Fiets- wandel- en ruiterstructuur
Het fiets- en wandelnetwerk vormt een belangrijke recreatieve factor voor de beleving van Noord-Beveland. Op Noord-Beveland vormen de dijken, het buitendijkse fietspad en de vrijliggende fietspaden tussen de kernen de basis voor de fietsroutestructuren. Daarnaast zijn er drie mountainbikenetwerkroutes aanwezig. Naast de kernen, die op deze routes liggen, zouden meer faciliteiten geboden kunnen worden, zoals pleisterplaatsen en oplaadpunten voor elektrische fietsen, gebruik deelfietsen en snelfietspaden (naar bijvoorbeeld Goes). Koppeling van een nieuw snelfietspad aan de verbreding van de Deltaweg zou hierin een katalysator kunnen zijn. Noord-Beveland heeft een uitgebreid wandelnetwerk van 150 kilometer. Daarnaast kan de structuur van het fietspadennetwerk (bijvoorbeeld rondom De Banjaard) verbeterd worden. Specifiek voor de omgeving van De Banjaard geldt dat we samen met het waterschap zoeken naar een goede aanpassing van de bestaande fietsroute vanaf de Ruiterplaat naar De Banjaard. Daarnaast beschikt Noord-Beveland over een netwerk van hoogwaardige ruiterroutes. Dit netwerk is meer dan 10 kilometer lang.
Watersystemen/structuur
De vaarwegen in Zeeland zijn belangrijke schakels in de economie en het vervoer. Ook hebben zij grote recreatieve en natuurlijke waarde. Rondom Noord-Beveland zijn, afgezien van de Noordzee, twee grote wateren gelegen, de Oosterschelde en het Veerse Meer. De grote wateren zijn, als gevolg van de Deltawerken, voor de scheepvaart alleen via sluizen met elkaar verbonden. Aan de zuidoostzijde van Noord-Beveland verbindt de sluis ‘de Zandkreek’ het Veerse Meer met de Oosterschelde. Wat alle vaarwegen gemeen hebben, is dat zij zowel voor de beroeps- als voor de recreatievaart worden gebruikt.
In 2004 is in de Zandkreekdam het doorlaatmiddel Katse Heule in gebruik genomen. Het doorlaatmiddel maakt uitwisseling van water tussen de Oosterschelde en het Veerse Meer mogelijk. Dit komt de waterkwaliteit (met name van het Veerse Meer door verhoging en stabilisatie van het zuurstof- en zoutgehalte van het water) en diverse ecologische processen ten goede.
Energienetwerk
Met het oog op de klimaatopgave speelt het energienetwerk, zoals ondergrondse hoogspanningskabels en warmtenetleidingen, een belangrijke rol in het uitvoeren van de maatregelen. De capaciteit van het netwerk is een belangrijk aandachtspunt van beleidsmakers en netbeheerders. De behoefte aan elektriciteit zal de komende jaren sterk toenemen. Vanuit de klimaattafels wordt nauw samengewerkt, waarbij onder andere wordt gekeken naar slimme combinaties (zoals zon met wind). Het elektriciteitsnetwerk zal voor 2030 aanpassing behoeven om te kunnen voorzien in de opgaven en behoefte daarna.
Aanvullend op het bovenstaande worden op dit moment de mogelijkheden voor realisatie van een glasvezel- en 5G-netwerk onderzocht.